Anne-Sophie Mutter – Κλασική και Μουσική

Η Anne-Sophie Mutter γεννήθηκε στις 29 Ιουνίου 1963 στη γερμανική πόλη Rheinfelden της Βυρτεμβέργης. Οι γονείς της Karl Wilhelm Mutter και Gerlinde Mutter δεν υπήρξαν μουσικοί, αλλά ήταν παθιασμένοι με την κλασική μουσική. Η Anne-Sophie αρχικά ασχολήθηκε με το πιάνο σε ηλικία πέντε ετών, ακολούθησε σε σύντομο διάστημα το βιολί. Ήδη σε ηλικία έξι ετών, η Mutter κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Μουσικής τόσο στην κατηγορία βιολιού με ειδική διάκριση όσο και στην κατηγορία ντουέτο πιάνου με τον αδελφό της Christoph.

Η Mutter έκανε την πρώτη της δημόσια εμφάνιση  Winterthurer Stadtorchester το 1972. Η δασκάλα της Erna Honigberger την εκπαίδευσε με τη μέθοδο του θρυλικού Ούγγρου δασκάλου βιολιού Carl Flesch, ο οποίος δημιούργησε ένα σύστημα κλίμακας που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι κλασικοί βιολονίστες σήμερα.

Ένας μελετητής γράφει, «Το σύστημα κλίμακας του Flesch περιλάμβανε κλίμακες σε μία χορδή, κλίμακες τριών οκτάβων και ασκήσεις για διπλές στάσεις και αρμονικές. Τα μοτίβα των δακτύλων που διδάσκονται σε αυτό το σύστημα εμφανίζονται σε όλο το ρεπερτόριο του βιολιού, γεγονός που το καθιστά μια σχεδόν απαραίτητη προθέρμανση για έναν σοβαρό κλασικό βιολονίστα.»

Μετά τον θάνατο του δασκάλου της, η Mutter μπήκε στο Ωδείο Winterthur στην τάξη μιας άλλης μαθήτριας του Flesch, της Aïda Stucki.

Η Anne-Sophie Mutter σταμάτησε να πηγαίνει στο σχολείο για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στη μουσική. Όταν ο μαέστρος Herbert von Karajan την άκουσε να παίζει σε ένα ρεσιτάλ με τον αδελφό Christoph στο Φεστιβάλ της Λουκέρνης, την κάλεσε στο Βερολίνο για μια ακρόαση με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου. Ο Κάραγιαν την αποκάλεσε «το μεγαλύτερο μουσικό θαύμα.

Ο κριτικός επαίνεσε το επίπεδο ωριμότητάς της, γράφοντας: «έπαιξε γοητευτικά, και πάνω απ’ όλα, δεν έπαιξε διόλου ως παιδί θαύμα. Η τεχνική της είναι απολύτως ώριμη».

Με τη σειρά της, η Mutter πιστεύει ότι «ο Karajan της έμαθε να βρίσκει το κοινό νήμα που διατρέχει μια παρτιτούρα, να σκέφτεται τη μουσική μέχρι το λογικό της τέλος και να της επιβάλλει μια αίσθηση κατεύθυνσης… όχι απλώς για να αντιπαραθέτει νότες σε μεγάλες γενικές παραγράφους, αλλά να τα θέσει στην υπηρεσία της μουσικής ιδέας.

Το 1977 η Mutter έκανε το βρετανικό ντεμπούτο της, με το LSO υπό τη διεύθυνση του Barenboim. Το ντεμπούτο της στο Βερολίνο έγινε με τον Karajan το 1978, το ντεμπούτο της στις ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον το 1980 και το ρωσικό της ντεμπούτο στη Μόσχα το 1985.

Για σχεδόν 46 χρόνια, η Anne-Sophie Mutter βρίσκεται στο προσκήνιο σε όλες τις μεγάλες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, αφήνοντας το στίγμα της στην κλασική μουσική σκηνή ως σολίστ. Περιγράφεται ως «μια σταθερή βιολονίστα με ασφαλή τεχνική και ισχυρή αίσθηση της μουσικής δομής. Το να παίζει βιολί, το κάνει να φαίνεται εύκολο και, ίσως ως αποτέλεσμα, οι ερμηνείες της μερικές φορές στερούνται εσωτερικής έντασης.

Δεν αλλάζει τον τόνο ή τη δυναμική της τουλάχιστόν τόσο, όσο οι περισσότεροι βιολονίστες, και όταν δοκιμάζει ένα γρήγορο τέμπο το παίξιμό της μερικές φορές είναι πιο αξιοσημείωτο για την τεχνική του ικανότητα παρά για την όποια ευρηματικότητα. Αλλά αν υπάρχουν πιο ενδιαφέροντες μουσικοί, λίγοι είναι τόσο συνεπείς». Η Anne-Sophie Mutter είναι μια εξαιρετικά επιτυχημένη καλλιτέχνιδα και έχει κερδίσει τέσσερα βραβεία Grammy για τις ηχογραφήσεις της στους Berg, Lutosławski, Rihm και Penderecki.