Jean Metzinger – Le Goûter: Η Αρχιτεκτονική της Θέασης στον Συνθετικό Κυβισμό

Το 1911, ο Jean Metzinger ζωγραφίζει το Le Goûter

έργο σταθμό όχι μόνο στην προσωπική του διαδρομή αλλά και στην εξέλιξη του Κυβισμού ως μορφολογικού και γνωσιολογικού πειράματος. Σε μια εποχή κατά την οποία ο Pablo Picasso και ο Georges Braque επιδίδονται στην ανατομία της οπτικής εμπειρίας, ο Metzinger (όχι μόνο ζωγράφος αλλά και θεωρητικός)— συν-διαμορφώνει αυτή την ιδιαίτερη εκδοχή του Κυβισμού. Το Le Goûter, που παρουσιάστηκε στον Salon d’Automne του 1911, δεν είναι μια σκηνή καθημερινότητας. Είναι ένα δομικό εγχείρημα, μια «γλυπτική της ζωγραφικής επιφάνειας» που επιχειρεί να ανασυστήσει όχι το φαινόμενο, αλλά την αντίληψη του κόσμου.

Η εγκατάλειψη της μίας προοπτικής

Ο Metzinger, όπως και οι σύντροφοί του στον Κυβισμό, απορρίπτει τη μέθοδο της προοπτικής ως ψευδαισθητική. Το ανθρώπινο βλέμμα δεν είναι στατικό· ούτε ο χρόνος της παρατήρησης είναι στιγμιαίος. Αντίθετα, το βλέμμα κινείται γύρω από το αντικείμενο και το αντιλαμβάνεται σε διαδοχικά επίπεδα. Έτσι, στο Le Goûter, η γυναικεία μορφή αποδίδεται από ταυτόχρονες οπτικές: προφίλ και μετωπική όψη συνυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο. Ο θεατής δεν κοιτά ένα “στιγμιότυπο”, αλλά μια σύνθεση χρονικών στιγμών σε ενιαία οπτική εμπειρία.

Η χρήση πολλαπλών γωνιών λήψης δεν λειτουργεί ως στυλ αλλά ως φανέρωση μιας νέας γνωσιολογίας της εικόνας. Το έργο δεν στοχεύει να “απεικονίσει” αλλά να δηλώσει. Δεν υπάρχει αφήγηση, ούτε υποκειμενική αίσθηση. Υπάρχει μια αρχιτεκτονική αναδόμηση της μορφής μέσα από την αναλυτική του κυβισμού, στην οποία η αναπαράσταση υπακούει στη λογική και όχι στο συναίσθημα.

Η μορφολογική οικονομία του έργου

Αν παρατηρήσει κανείς το Le Goûter, εντυπωσιάζεται από την αυστηρότητα των γραμμών και τη σχεδόν πειραματική χρήση του χρώματος. Η χρωματική παλέτα είναι λιτή, με τόνους που εναλλάσσονται ανάμεσα σε γήινες και ψυχρές αποχρώσεις. Ο ρόλος του χρώματος είναι υποστηρικτικός της δομής, όχι συναισθηματικός. Ο φωτισμός, επίσης, δεν λειτουργεί ρεαλιστικά· δεν υπάρχει πηγή φωτός που αποκαλύπτει. Το φως ενυπάρχει στην επιφάνεια ως γεωμετρικό συμβάν, όχι ως αναπαράσταση φυσικού φαινομένου.

Η γυναίκα δεν έχει πρόσωπο με την έννοια της προσωπογραφίας. Δεν υπάρχει κάποιο υπονοούμενο στο βλέμμα ή οποιαδήποτε συναισθηματική αναφορά. Η ανθρώπινη μορφή μετατρέπεται σε σύστημα επιφανειών. Τα ρούχα, η καρέκλα, το φλιτζάνι, όλα διαρθρώνονται με τον ίδιο τρόπο: ως επίπεδα, καμπύλες και άξονες.

Συνθετικός κυβισμός και νοητική εμπειρία

Ο Metzinger υπήρξε συγγραφέας του δοκιμίου Du Cubisme (1912) μαζί με τον Albert Gleizes. Εκεί, διατυπώνεται καθαρά η θεωρητική βάση του συνθετικού Κυβισμού: δεν πρόκειται για αποδόμηση της μορφής, αλλά για συνειδητή ανασύνθεσή της μέσα από τη χρήση γεωμετρικών μορφών και της νοητής ταυτόχρονης παρατήρησης. Το Le Goûter ενσαρκώνει ακριβώς αυτή την ιδέα. Ο θεατής δεν προσλαμβάνει μια “σκηνή”, αλλά μια έννοια: ότι η μορφή μπορεί να συγκροτείται εξω-χρονικά και πολυδιάστατα.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ίδια η θεματική του έργου είναι δευτερεύουσα. Ο τίτλος (Le Goûter), μια χαλαρή αναφορά στην απογευματινή καθημερινή συνήθεια, είναι ειρωνικά συμβατικός. Το έργο δεν έχει τίποτε το οικείο ή καθημερινό. Αντιθέτως, είναι έργο συγκροτημένης αφαιρετικής γνώσης, σχεδόν μαθηματικής. Αν κάτι καταναλώνεται εδώ, δεν είναι τσάι, αλλά χώρος και χρόνος, ενταγμένα σε ενα ενιαίο ποιητικό σύστημα.

Μια οιονεί οπτική μεταφυσική

Όταν παρουσιάστηκε στον Salon d’Automne του 1911, το έργο δεν έγινε αρνητικής κριτικής όπως τα αντίστοιχα του Braque ή του Picasso, αλλά έστρεψε το ενδιαφέρον του κοινού και των θεωρητικών σε μια νέα, πιο αυστηρή μορφή της κυβιστικής σκέψης. Το Le Goûter λειτούργησε σαν ορόσημο μετατροπής του Κυβισμού σε δογματικό αισθητικό σύστημα, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μεταγενέστερη αφαίρεση και τον Πουριτανισμό του 20ού αιώνα.

Σήμερα, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα του Metzinger και ένα από τα πρώτα που έδειξαν ότι ο Κυβισμός δεν είναι «κίνημα ή τάση», αλλά μια οιονεί οπτική μεταφυσική: μια τέχνη του πώς βλέπουμε, όχι του τι βλέπουμε.

Το Le Goûter είναι ένα επιχείρημα για τη δυνατότητα της τέχνης να ανακατασκευάσει την εμπειρία του ορατού μέσα από καθαρές, αυστηρές, σχεδόν δογματικές και δομικές αρχές. Ο Metzinger, στοχαστής και ζωγράφος, δεν προσφέρει μια εικόνα· αλλά μια μέθοδο αντίληψης, έναν νέο τρόπο σύλληψης της τέχνης, δηλαδή του κόσμου ως μορφής.

Στην τέχνη η εικόνα έχει συχνά εκφυλιστεί σε εντύπωση ή σε καταναλωτικό αντικείμενο, το Le Goûter καθιστά σαφές ότι, η ζωγραφική μπορεί να παραμένει ένα σημαντικό εργαλείο σκέψης πειθαρχημένης αλλά και ελεύθερης ταυτόχρονα.

© Yiannis Panagiotakis