Όπερα Erwartung: Άρνολντ Σένμπεργκ

Mια ψυχαναλυτική όπερα

Άρνολντ Σένμπεργκ – Erwartung: Μια όπερα της ψυχής στο χείλος του ασυνείδητου

Σε μια εποχή όπου η μουσική του τέλους του 19ου αιώνα έτεινε προς τον συναισθηματικό κορεσμό, μελωδίες πληθωρικές και αρμονίες βαθιές αλλά ακόμα λειτουργικές, ο Άρνολντ Σένμπεργκ (Arnold Schönberg) βρέθηκε στην πρωτοπορία μιας ριζικής μετάβασης. Η μονόπρακτη όπερά του Erwartung (1909), ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και συγχρόνως παραγνωρισμένα έργα του πρώιμου μουσικού μοντερνισμού, αποτελεί όχι απλώς μια αισθητική ρήξη με την παράδοση, αλλά και μια βαθιά ψυχαναλυτική τομή στην έννοια της μουσικής αφήγησης.

Ιστορικό Πλαίσιο και Δημιουργία

Ο Σένμπεργκ συνέθεσε την Όπερα Erwartung το 1909 μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες. Επρόκειτο για ένα έργο ριζοσπαστικό, δίχως παραδοσιακή μελωδία, ρυθμική σταθερότητα ή τονική αγκύρωση. Το λιμπρέτο, γραμμένο από την Αυστριακή γιατρό και συγγραφέα Μαρί Πάππενχαϊμ (Marie Pappenheim), έχει ψυχαναλυτικές αποχρώσεις και συνδέεται στενά με την εσωτερική αναζήτηση και τα υπαρξιακά τραύματα που απασχόλησαν τη Βιέννη της εποχής του Φρόιντ.

Η πρεμιέρα της όπερας δεν πραγματοποιήθηκε αμέσως — αντίθετα, καθυστέρησε μέχρι το 1924. Η μουσική της Erwartung, παρά τη σύντομη διάρκεια της (περίπου 30 λεπτά), προσφέρει ένα σπάνιο ψυχολογικό τοπίο: η μουσική λειτουργεί σαν το ασυνείδητο, χωρίς σαφές χρονικό ή αφηγηματικό σημείο αναφοράς.

Ψυχολογικό Θρίλερ ή Όνειρο;

Η Erwartung είναι μια όπερα για μία μονάχα γυναικεία φωνή, γνωστή απλώς ως «Η Γυναίκα». Σε ένα δάσος τη νύχτα, περιπλανιέται αναζητώντας τον αγαπημένο της. Κατά τη διάρκεια της μονόλογης αυτής πορείας, βιώνει μια έκρηξη συναισθημάτων – φόβο, ζήλια, απελπισία, επιθυμία, θυμό. Τελικά, βρίσκει το πτώμα του αγαπημένου της και βυθίζεται στη φρίκη και την αβεβαιότητα.

Η απουσία σαφούς πλοκής έχει σκοπιμότητα: η μουσική και το κείμενο λειτουργούν περισσότερο σαν ένα «εσωτερικό όνειρο», μια αναπαράσταση του ψυχικού κόσμου της πρωταγωνίστριας. Ο θεατής-ακροατής δεν καλείται να παρακολουθήσει ένα συμβατικό αφήγημα αλλά να εισέλθει σε έναν ψυχικό λαβύρινθο.

Μια Όπερα Χωρίς Άγκυρες

Το πιο ριζοσπαστικό χαρακτηριστικό της Erwartung είναι η μουσική της γλώσσα. Εδώ, ο Σένμπεργκ δεν χρησιμοποιεί κάποια τονική ή δωδεκαφθογγική δομή. Αντιθέτως, κάθε μουσικό μέτρο μοιάζει να υπάρχει σαν ξεχωριστή μουσική στιγμή, αποσπασματική, σαν να αντανακλά τον παλμό μιας διαρκώς μεταβαλλόμενης ψυχής.

Η ορχήστρα είναι πλούσια και χρωματική: ο Σένμπεργκ χρησιμοποιεί ένα πλήρες σύνολο με έγχορδα, ξύλινα πνευστά, χάλκινα και κρουστά για να αποδώσει κάθε ψυχολογική μεταβολή της Γυναίκας. Οι ηχητικοί κόσμοι που δημιουργεί είναι άλλοτε απειλητικοί, άλλοτε σχεδόν υπνωτιστικοί.

Η φωνητική γραμμή δεν έχει καμία σχέση με την άρια της παραδοσιακής όπερας. Η Γυναίκα δεν τραγουδά για να γοητεύσει, να συγκινήσει ή να εκφράσει πάθη με τη συνήθη δραματουργική λειτουργία. Αντίθετα, μοιάζει να σκέφτεται φωναχτά – με κραυγές, ψιθύρους, τραυλίσματα και αιφνίδιες εξάρσεις. Είναι ένας εσωτερικός διάλογος, χωρίς αντικείμενο εκτός από την ίδια της την ψυχή.

Η Όπερα ως Ανατομία του Ασυνειδήτου

Η Erwartung έχει χαρακτηριστεί συχνά ως η πρώτη «ψυχαναλυτική όπερα». Η σύνδεση με τον Φρόιντ είναι προφανής: η νυχτερινή περιπλάνηση της Γυναίκας μοιάζει με ελεύθερη συνειρμική ροή – ένα είδος ψυχικού ξεσπάσματος από το υποσυνείδητο.

Η γυναίκα αντιμετωπίζει όχι μόνο την απώλεια αλλά και τον ίδιο της τον φόβο της εγκατάλειψης, της απιστίας, του θανάτου. Κάθε συναισθηματική της κίνηση συνοδεύεται από μουσική αντιστοίχιση, δίνοντας στον ακροατή την εντύπωση ότι εισέρχεται στον ψυχικό της κόσμο.

Μάλιστα, έχουν γίνει ερμηνείες που υποστηρίζουν ότι ο θάνατος του άνδρα δεν είναι απαραίτητα πραγματικός – μπορεί να αποτελεί ψυχική προβολή, φαντασίωση, ή ακόμα και έκφραση ενοχής για κάποια πράξη της ίδιας. Αυτή η αμφισημία είναι ουσιώδης για τη λειτουργία της όπερας.

Θεατρικότητα – Όπερα χωρίς σκηνική δράση;

Παρόλο που η Erwartung είναι όπερα, η σκηνική της υπόσταση παραμένει ανοιχτή. Δεν υπάρχει πλοκή με διακριτές ενέργειες, ούτε άλλοι χαρακτήρες. Η δράση είναι εσωτερική, και η σκηνή λειτουργεί περισσότερο σαν ψυχολογικός χώρος.

Ο σκηνοθέτης καλείται να δώσει μορφή σε μια συναισθηματική διαδρομή – συχνά, οι παραστάσεις εμπλουτίζονται με συμβολικά στοιχεία, προβολές, σκιές ή εκφραστική χορογραφία για να αναδείξουν την εσωτερική ένταση.

Η Σημασία της Erwartung στη Μουσική Ιστορία

Η Όπερα Erwartung είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα του πρώιμου 20ού αιώνα για πολλούς λόγους:

  • Σπάει τη φόρμα της όπερας και τη μεταμορφώνει σε εσωτερικό μονόλογο.
  • Εγκαινιάζει μια νέα γλώσσα έκφρασης, ελεύθερη από τονικές συμβάσεις.
  • Ενσωματώνει την ψυχαναλυτική θεώρηση του ανθρώπου στη μουσική δραματουργία.
  • Προετοιμάζει το έδαφος για μεταγενέστερα έργα μοντερνισμού, τόσο στη μουσική όσο και στο θέατρο.

Η Μουσική της Αναμονής

Η λέξη “Erwartung” σημαίνει “Αναμονή”. Στην όπερα του Σένμπεργκ, η αναμονή αυτή δεν έχει ξεκάθαρο αντικείμενο – δεν είναι προσμονή κάποιου γεγονότος, αλλά μια υπαρξιακή συνθήκη. Είναι η αγωνία του ανθρώπου μπροστά στην αβεβαιότητα, το κενό, την εσωτερική ρωγμή.

Η μουσική του Σένμπεργκ δεν προσφέρει λύτρωση ούτε κατακλείδα. Δεν καταλήγει σε αρμονική εκτόνωση ούτε σε ψυχολογική κάθαρση. Όπως τα όνειρα ή οι αναμνήσεις, έτσι και η Erwartung αιωρείται, αφήνοντας τον ακροατή σε μια ερμηνευτική εκκρεμότητα. Και ίσως αυτό είναι το βαθύτερο της νόημα: ότι η τέχνη μπορεί να εκφράσει την ανθρώπινη αλήθεια όχι μέσω της αναπαράστασης, αλλά μέσα από την αναμέτρηση με το άρρητο.

© Yiannis Panagiotakis