Penderecki η αυθεντική σύγχρονη κλασική μουσική

Όταν η σιωπή γίνεται μουσική: Ο Penderecki και η αυθεντική συνέχεια της κλασικής μουσικής

Σε μια εποχή όπου η έννοια της “σύγχρονης κλασικής μουσικής” έχει σχεδόν ισοπεδωθεί από ήπιες, ευχάριστες μελωδίες και new age ηχητικά τοπία που μοιάζουν περισσότερο με background παρά με ουσιαστικό περιεχόμενο, αναδύεται ένας συνθέτης που αποδεικνύει ότι η κλασική μουσική όχι μόνο δεν έχει πεθάνει, αλλά συνεχίζει να εξελίσσεται, να ριζώνει βαθύτερα στην ανθρώπινη ψυχή και να συνομιλεί μαζί της με όρους ύπαρξης. Ο Krzysztof Penderecki και συγκεκριμένα το String Quartet No. 3 “Leaves of an Unwritten Diary” είναι ένα τέτοιο παράδειγμα ζωντανής εξέλιξης: μια δημιουργία που μαρτυρά πως η κλασική μουσική παραμένει η γλώσσα του βάθους, της υπαρξιακής αλήθειας και του στοχασμού.

Το έργο αυτό δεν ζητά απλώς να το ακούσεις. Ζητά να το βιώσεις. Και η εμπειρία του δεν είναι απλή: δεν σου δίνει ένα συναίσθημα, αλλά σου ανοίγει ένα εσωτερικό τοπίο.

Η αποδόμηση της επιφάνειας

Η εποχή μας βρίθει από μουσικές προτάσεις που διεκδικούν τη θέση της “σύγχρονης κλασικής μουσικής”. Πολλές από αυτές, όμως, επιλέγουν την επιφάνεια αντί της ουσίας. Η αισθητική του “ήσυχου θορύβου” της new age προτιμά την αποφυγή της έντασης, του πάθους, της αλήθειας. Η κλασική μουσική, όμως, υπήρξε πάντοτε ένας διάλογος με το τραγικό και το βαθιά ανθρώπινο.

Το String Quartet No. 3 του Penderecki είναι έργο αντιστάσεως σε αυτή την επιφανειακή ησυχία. Πρόκειται για ένα απολύτως προσωπικό ημερολόγιο, φτιαγμένο όχι από λέξεις, αλλά από ήχους, σιωπές, ρήγματα και ψιθύρους. Κάθε φράση είναι μια ανάμνηση που δεν ειπώθηκε ποτέ. Κάθε παύση, ένα βλέμμα προς τα μέσα. Δεν υπάρχουν εδώ εύκολες λύσεις, μελωδίες που αγκαλιάζουν. Υπάρχουν σπασμένα κομμάτια ζωής που αρνούνται να κλείσουν το στόμα τους.

Μια γραφή του μετα-ρομαντισμού

Αυτό το έργο, και γενικότερα το ύστερο έργο του Penderecki, δεν είναι ούτε παλινδρόμηση ούτε μοντερνιστικό σοκ. Είναι η φυσική συνέχεια μιας γραμμής που ξεκινά από τον Μπαχ, περνάει από τον Μπετόβεν, ριζώνει στον Μπραμς και στον Μάλερ, και βρίσκει στον 20ό αιώνα νέους τρόπους να είναι παρούσα.

Ο Penderecki γράφει όπως θα έγραφε ένας Μάλερ του 21ου αιώνα: όχι για να εντυπωσιάσει ή να πρωτοτυπήσει, αλλά για να θυμηθεί. Για να αποκαταστήσει τη μουσική ως πράξη μνήμης και ύπαρξης. Η κλασική μουσική εδώ δεν είναι ένα στυλ, αλλά μια πνευματική στάση. Μια επιλογή να πεις την αλήθεια χωρίς υπεκφυγές.

Η new age δεν είναι συνέχεια, είναι απόσχιση

Η new age μουσική, όση αξία κι αν έχει ως εργαλείο χαλάρωσης ή διαλογισμού, δεν αποτελεί συνέχιση της κλασικής μουσικής. Δεν την ενσωματώνει, δεν τη μεταφέρει, δεν την προεκτείνει. Αντιθέτως, την εγκαταλείπει. Όπως η βιομηχανοποίηση της τέχνης εγκατέλειψε την αυθεντικότητα για χάρη της αναπαραγωγής, έτσι και η new age αντικαθιστά το βάθος με απλή ηχητική αίσθηση.

Ο Penderecki, αντιθέτως, επαναφέρει το στοχασμό, τη συγκίνηση, την ανάμνηση, την τραγικότητα. Δεν γράφει μουσική για να συνοδεύσει στιγμές. Γράφει για να είναι η στιγμή. Αυτό το κουαρτέτο είναι μια στιγμή αιωνιότητας που ακούγεται σαν ψίθυρος μετά το κλάμα. Είναι η αλήθεια της κλασικής μουσικής στην πιο ειλικρινή της μορφή: γυμνή, δύσκολη, απαιτητική.

Υπάρχει κάτι το μυστηριώδες στον τρόπο που η κλασική μουσική μάς αγγίζει. Δεν είναι προϊόν επιλογής. Δεν είναι αποτέλεσμα μιας λογικής απόφασης. Είναι σαν να μας επιλέγει η ίδια. Όταν συμβαίνει, το ξέρεις. Δεν είναι συνήθεια, δεν είναι μόδα. Είναι μια βαθύτερη συνομιλία. Και το κουαρτέτο αυτό είναι ένας τέτοιος διάλογος. Ένας ψίθυρος από ένα άγραφο ημερολόγιο που όμως μιλά σαν να σε ήξερε πάντα.

Το μέλλον είναι εδώ …. και είναι κλασικό

Η σύγχρονη κλασική μουσική δεν είναι μια ουτοπία ή μια ανάμνηση παρελθόντος. Είναι εδώ. Δεν βρίσκεται στα trending playlists, αλλά στα έργα σαν αυτό του Penderecki. Δεν ψάχνει ευκολία, αλλά νόημα. Δεν φοβάται τη σιωπή, την κάνει μουσική.

Αν θέλουμε να ξέρουμε πού πηγαίνει η κλασική μουσική, δεν έχουμε παρά να κλείσουμε τα μάτια και να ακούσουμε το String Quartet No. 3. Όχι για να ηρεμήσουμε. Αλλά για να αφυπνιστούμε. Γιατί αυτό είναι η μουσική: μια υπενθύμιση ότι υπάρχουμε.

© Yiannis Panagiotakis