Το Ραδιόφωνο για την Κλασική Μουσική το Λιντ και την Όπερα

Το Ελληνικό Ραδιόφωνο για την Κλασική Μουσική το Λιντ και την Όπερα

Η ρομαντική περίοδος ξεκίνησε γύρω στο 1811 και τελείωσε γύρω στο 1910, οι συνθέσεις έγιναν όλο και πιο εκφραστικές και ευρηματικές. Οι εκτεταμένες συμφωνίες, η δεξιοτεχνική μουσική για πιάνο, οι δραματικές όπερες και τα παθιασμένα τραγούδια (Lied) εμπνεύστηκαν από την ζωγραφική και την λογοτεχνία. 

Διάσημοι ρομαντικοί συνθέτες, ενδεικτικά όπως, οι Σούμπερτ, Σούμαν, Λιστ, Βέμπερ, Μπραμς και Μάλερ, προσέθεσαν, με διαφορετικό τρόπο, στο όλο οικοδόμημα.

Η ρομαντική εποχή είναι γνωστή για την έντονη ενέργεια και το πάθος της. Οι άκαμπτες μορφές και δομές της κλασικής μουσικής του παρελθόντος, έδωσαν τη θέση τους σε μια μεγαλύτερη και εντονότερη έκφραση και, η μουσική πλέον έφτασε πιο κοντά στην λογοτεχνία και το θέατρο.

Ο Μπετχόφεν πρωτοστάτησε στον ρομαντισμό και διεύρυνε προηγούμενες αυστηρές φόρμουλες για συμφωνίες και σονάτες, καθώς εισήγαγε μια εντελώς νέα προσέγγιση στην μουσική, δίνοντας στα έργα του αναφορές σε άλλες πτυχές της ζωής.
Εκτός των άλλων, το συμφωνικό ποίημα και η περιγραφική οβερτούρα ήταν δημοφιλή ως αυτόνομα κομμάτια ορχηστρικής μουσικής που λάμβαναν έμπνευση από έναν πίνακα ή ένα ποίημα μέχρι ένα συναίσθημα εθνικιστικού ιδεαλισμού.

Η ρομαντική εποχή γέννησε αρκετούς δεξιοτέχνες συνθέτες/μουσικους. Ο Λιστ ήταν ένας από τους σπουδαιότερους της εποχής του και έγραψε πραγματικά, απαιτητική μουσική για πιάνο, για να επιδείξει τη δική του ευρηματικότητα. Στον κόσμο της όπερας, η είσοδος του Βέρντι στη μέση της ρομαντικής εποχής, ανέτρεψε την ιταλική όπερα εισάγοντας νέο θεματικό υλικό, συχνά με κοινωνική, πολιτική ή εθνικιστική θεματική, και φυσικά με μια ιδιαίτερη προσέγγιση στην σύνθεση.

Ο τεράστιος Ρίχαρντ Βάγκνερ στην Γερμανία, έπαιξε επίσης βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του είδους της όπερας. Πριν από τον Βάγκνερ, η δράση και η μουσική στην όπερα χωρίζονταν σε μικρά κομμάτια/μέρη ή αριθμούς σαν ένα σύγχρονο μουσικό σόου. Οι όπερες του Βάγκνερ γράφονται ως μακρές και συνεχείς μουσικές ολότητες. Στους χαρακτήρες και τις ιδέες δίνονται σύντομες μελωδίες που ονομάζονται Leitmotifs.

Οι ιδέες του Βάγκνερ κυριάρχησαν στο μεγαλύτερο μέρος της μουσικής, από τις μεγάλης κλίμακας συμφωνίες του Μπρούκνερ και του Μάλερ μέχρι τα ηρωικά ποιήματα και τις όπερες του Ρίχαρντ Στράους, φτάνοντας ακόμη και στην Ιταλία, όπου ο Βέρντι και ο Πουτσίνι άρχισαν να παράγουν όπερες σύμφωνα με αρκετούς από τους κανόνες του Βάγκνερ.